Elevi pe trecerea de pietoni

Riscului rutier în rândul copiilor în proximitatea unităților de învățământ

Din datele furnizate de Raportul anual 2017 privind siguranța rutieră, redactat de către Direcția Rutieră și Institutul de Cercetare și Prevenire a Criminalității, în perioada     2008-2017, în România s-au  înregistrat 28.529 accidente cu implicarea pietonilor cu vârste cuprinse între 3 și 19 ani.

Accidentele cu implicarea pietonilor copii (3-19 ani) reprezintă 28% din totalul accidentelor cu pietoni iar din evoluția acestora, în perioada 2008-2017, se constată o menținere a trendului până în anul 2016 urmat de o ușoară scădere în anul 2017.

Este de remarcat faptul ca marea majoritate a accidentele cu implicarea copiilor cu vârste între 3 și 19 ani  (97%) s-au produs în interiorul localităților.

Analiza legăturii de cauzalitate în cazul accidentelor cu implicarea pietonilor copii, arată că în 34% dintre cauze vina aparține conducătorilor auto, restul fiind cauze generate de comportamentul pietonilor copii (3-19 ani). Conform statisticii, 44% din totalul accidentelor s-au produs pe fondul traversării neregulamentare a copiilor.

Localitățile cu cel mai mare număr de accidente în care au fost implicați copiii sunt: Constanța, Iași, București, Cluj Napoca, Brașov, Craiova, Galați, Ploiești, Bacău, Timișoara, Pitești, Suceava, Baia Mare, Oradea și Botoșani.

Accidentele în care sunt implicați pietonii copii reprezintă unul dintre cele mai înalte grade de victimizare (1 persoană decedată sau rănită grav la 1 accident) dintre toate cauzele de producere a accidentelor cu implicarea pietonului. Acest fapt este determinat direct de vulnerabilitatea pietonului copil în raport cu autovehiculele dar și din cauza nerespectării vitezei de către conducătorii auto în cazurile prevăzute de lege.

Leziunile suferite de către copii, într-un accident în cazul impactului cu un autoturism, sunt severe – dacă în cazul unui accident cu lovirea unui pieton adult există un moment de preluare pe caroserie înainte de proiectarea acestuia – în cazul impactului cu un copil va avea loc doar momentul proiectării ceea ce produce leziuni grave.

Având în vedere faptul ca 97% din accidente, sunt produse în localități și au drept cauză principală traversarea neregulamentară (44%), prin corelare cu insuficiența locurilor de oprire/staționare/parcare din jurul imobilelor și/sau al școlilor, se poate concluziona că, în cazul copiilor există un risc suplimentar, generat de lipsa de vizibilitate în cazul apariției acestora pe partea carosabilă.

Prin urmare riscul de a nu putea evita un copil, angajat în traversarea drumului prin loc nepermis este foarte mare în cazul în care în zona unei unități de învățământ sunt oprite/staționate/parcate autovehicule chiar și în condițiile în care acestea sunt temporar în zonă, pentru a lăsa/prelua copii de la școală.

Riscul potențial de producere a unui accident în zona școlilor este asociat totodată și cauzei de neacordare prioritate copiilor angajați în traversarea drumului la trecerile pentru pietoni, situație în care câmpul vizual este restrâns în condițiile opririi/staționarii autovehiculelor în imediata apropiere a trecerii pentru pietoni iar conducătorii auto chiar și la viteză regulamentară de 30 km/h nu pot evita impactul cu un pieton copil (înălțime mică).

Având în vedere că traversarea neregulamentară este prezentă ca și cauză generatoare a accidentelor din zona unităților de învățământ, este necesară aprofundarea unor studii de amplasare și reamplasare  a trecerilor de pietoni în funcție de nevoile de tranzit al copiilor pietoni, spre/dinspre unitățile de învățământ.

Facebooktwittergoogle_plusFacebooktwittergoogle_plus

Lasă un răspuns